Text:"Another failure concept."
Szöveg: "Még egy sikertelen koncepció."
"What we need[...] is not evolution, but a revolution in education" - Sir Ken Robinson
"Amire szükségünk van[...] az nem egy evolúció, hanem egy forradalom az oktatásban" - Sir Ken Robinson
link(subtitles granted!/van felirat!): http://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_bring_on_the_revolution
Ha megvizsgáljuk a világ véleményét a sikeres oktatásról, realizálhatjuk, hogy a Szputnyik sokk után igencsak érdeklődővé vált, és elkezdődtek a törekvések a nemzetközi kutatásokra. Azóta ennek hatalmas kultúrája - és velejáró pénzösszegei - van, hiszen jól illik a kapitalista világrendbe, mint a hosszú távú befektetés egy formája és versenyképesség tartása. A sikeres és hatékony oktatásról való diskurzus és kutatások száma folyamatosan növekszik és a nevelés tudomány számos kiváló tudásanyaggal bővítette repertoárját. Azonban ha ezt a globális grandiózusságot próbáljuk egy egyszerű intézmény világába sűríteni és tuszkolni, mint az iskola, joggal észlelhetjük, hogy nem sikerül. Bár a kitartásunk nagyobb, mint csillaggal csapkodó és tuszkoló újszülöttnek, a négyzet alakú luk előtt, sajnos reformjaink hasonlóan jutnak sikerre a gyakorlatban is. Bár van remény: például az Európai Unió 10 éves közös munkája, az oktatás interdiszciplinaritásáról és reformjáról megjelent a 2013-as Nemzeti Alaptantervben, gyakorlati megvalósulása elmarad. Paradigma váltásra lenne szükség, amelynek a tanárképzésben, az oktatás folyamatában, a tanítók jutalmazásában és a gyermek-szülő-tanár interakciójában és közös munkájában kéne megjelennie.
If we examine the opinion of the world about succesful education, we can realize, that after the Sputnik shock, it became really interested, and a lot of effor have been made for international researches. Soon after a whole system built around it - with a lot of money involved - because it can be easily embedded to the capitalist world order, as a long term invest and as a device to dominate the competitive market. The discussions of succesfull and effective education, and the number of researches are on the rise and pedagogy developed immensely. But if we try to to shrink this global gradness, to the size of a mere institution, like schools, we could easily see, that it will be a failure. Altough our persistance is greater, than a lashing newborn with a star-shape on a square hole, unfortuneatly the reforms we imply goes with the same degree of succes. We have hope thou: for example the European Unions joint work - lasting 10 years - of interdisciplinary education made its appearance in the Nemzeti Alap Tanterv of 2013(highest form of documents, of the Hungarian curriculum and education regulations), its implication is a failure, and almost non-existent. We need a paradigm shift in the training of teachers, the process of learning and teaching, the gratification of teachers, and the interaction of children, parent and teachers, and also in their joint work.